For di Sesunan Blankia pa Un Imperio Pretu

proklamashon 1863 gobernado Crol

Sklabitut riba su mes no ta nada nobo. Semper, for di tempu ku mundu
a prinsipiá, reynan ku a proklamá nan mes ‘dios terenal’ tabata bringa otro pa haña mas poder. Despues di kada guera di nashon kontra nashon e rey ku a sali viktorioso dje bataya tabata konsiderá esnan ku el a aplastá su apsoluto propiedat i e tabata desidí asta riba bida o morto di kada ser humano ku el a sklavisá. Pero ta un echo ku ni den skritura santu – ku segun kreyentenan Dios Tata mes a aprobá – sklabitut di hende no ta kondená.

Loke sí a sosodé djis algun siglo pasá ku hamas i nunka ami desendiente di Afrika lo por lubidá komo datu dia djawe mi sanger ta venená, ta e humiliashon kon piratanan europeo – lesa tambe hulandes tabata “brandmerk” katibu kumprá, hòrtá o koutivá, ku lèter di heru kayente riba kosta di Fort Elmina promé ku a stiwa nan manera saku di kakabú den bodeganan di barku pa bai bende nan na Merka, den Karibe i na Kòrsou.
Aviso den korant (1784) ku barkunan a yega. “Shonnan, benta di neger fresku for di Afrika. Domá komo hèrmèn pa sirbi den tur sorto di trabou.”

[c] Elis Juliana 1 di yüli
2003

Un plaza Brion bashi ku mandatarionan i invitadonan sosial i aki aya mayornan den tribuna ku a bin sinta wak nan yu kanta aktua durante e konmemorashon di 150 aña abolishon di sklabitut ku a tuma lugá prome di yüli 2013. Asina e realismo kuru ta yag nos konsenshi mane Ézé riba sanger di un yuchi e di ocho dia di mira lus di mundu. Tur energia ta bai pa e dia siguiente Dia di Bandera 2 di yuli, e fiesta kolosal di bebe, kome, baila, chèlèlèleria na tur hende su antoho bou di e bandera i himno di Korsou.

Pa ritualnan importante krese pega pa konstrui un identidat fuerte sabechi mester tin e konvikshon di un grupo grandi ku ta manifesta nan fieldat na -den e kaso aki- e rekordansa na un epoka historiko di un sorto di libertat di su ansestronan ku despues di tabata un propiedat karnal di e shon por a eksperiensia na 1863 un liberashon fini ku hopi restrikshon korporal i mental den un geografia rasial opresivo kamufla.
Abolishon di sklabitut no ta igual ku emansipashon di katibunan, e ta un proseso den fase chiki of desaroyo grandi manera Amado Romer ta bedei: “Emansipashon ta eksigi hopi mas ku un pida pampel ku e nesesario firmanan ku ta pretende ku bo ta liber.” Un kultura di saka forsa for di un pasado kaminda hende pretu tabatin mesun balor mane Elis Juliana a yame un saku di kakabu no tei ainda. Pa esei bira un kustumber, folklor di un pueblo medionan di komunikashon i musik, kanto, arte publiko, politika, religion, sindikalismo, ensenansa tin ku demostra nan deboshon pa di berdat libera un pueblo. Si tur e aktonan di konmemorashon di ana pasa tabata tin un forsa magnifiko pa inventa di nobo un otro pais awe na bispera di un otro Dia di Emansipashon lo no a bira un fecha ku tur hende a lubida riba dje.

Politikamente hende pretu a emansipa. Despues di e rasismo durante e temporada di konseho kolonial kaminda famianan elite di mulato, blanku, hudieu krioyo i makamba a goberna Korsou a bin e tempu nobo pa hende di kolo bira gobernado, parlamentario, okupa puestonan haltu den aparato gobernamental. Pero di 1863 pa 1954 ora firma Statuut i outonomia politiko a keda ankra esei no a trese pa hende pretu un kambio den e desbalanse di propiedat di tereno, rikesanan natural. E podernan mayoritario finansiero, ekonomiko tabata den man di un elite blanku krioyo, hulandes manera tur otro kaminda den Karibe. Na Buro pa Statistik nan no por mustra ku datonan kuantu e persentahe ta di e sektor di finansa i ekonomia di hende pretu aki na Korsou. Esei te kultura di emansipashon ku no a penetra den e aparato di gobiernu pasobra te ainda ta reina e kultura di proteha e baka santu ku ta duna nan tur dia di kome. Pa un departamento sientifiko lubida of stroba di investiga desaroyo sosial-politiko, ekonomiko, finansiero ta algu normal den un ambiente neo-kolonial. E ta internalisa, nan a pega un chip den nan kabes ku ta laga nan lepia i e ta instrui nan via prosesonan natural pa nunka midi progreso di e desendientenan di un pueblo ku antes a keda sklabisa i ketu bai ta bringando e efektonan ku a lage keda atras kompara ku e kolonisadonan i e trupanan ekonomikamente poderoso di kolo.

Sklabitut a harma un sistema ekonomiko ku a saka raisnan empresarial den aktividatnan na haf kaminda e hudiew sefardim Salomon Elias Levy (S.E.L.) Maduro a kuminsa su negoshi na 1837 ku tei stret te dia awe reinando den e komersio portuario den bahia di Santa Anna. Otro famianan konosi tambe a probecha di nan kolo i rasa priveligia i a bula den e wega di haf manera Perret-Gentil, Maduro, Da Costa Gomez. E negoshi di avion ku a bin bo ta topa famianan Kluyver i van der Kwast (Insel Air). Naturalmente ora huridikamente a aboli sklabitut na 1863 Maduro ta tin un dominio den haf ku su kompanianan di komersio di import, eksport, servisionan portuario. For di einan a dal den Joseph ‘Shon Jojo’ Alvarez-Correa i na 1917 nan a funda e prome banko komersial ku a krese bira esun mas grandi den kolonianan hulandes: Banko Maduro & Curiel akompanando e fortunanan nobo ku e refineria multi-nashonal SHELL lo a trese dia nan a baha bin Korsou pa prosesa petroli for di vayenan di Venezuela.

Na Bandabou plantashi Sabaneta tabata den posishon di Mathias van der Dijs ku segun historia oral trese pa kulturista Elia Isenia tabata “gusta bati su katibunan mal bati.” Famia Van der Dijs na 2014 no a perde su luga den komersio i ta saka ganashi monetario for di su pompnan di gasolin Vanddis, Licores Maduro i Lovers.

E ardu mayo ku a krea henter e bembé di podernan ekonomiko, finansiero blanku na Korsou tabata sklabitut. Ela forma e infrastruktura di influensia i forsa kapitalista pa sigi impone un futuro nobo den korte, gobiernu kolonial, komersio i religion pa asina sam sam ku benida di e bonanza di petroli i e revolushon industrialisa di mashin sigi borda riba nan dominashon blanku hulandes-hudieu krioyo den siglo 20 ku negligensia konsiente kon e mayoritario populashon di desendensia afrikano mester okupa asientonan di poder pa goberna nan futuro.

Sin falta argumentunan lo lanta bisando ku hende di kolo tambe a benefisia for di e bolo ekonomiko i ounke esei por tin balides e ta un kritika flaku pasobra pa hende di desendensia afrikano drei huntu ku blankunan den komersio nan mente mester ta adapta den un malchi blanku. Mentenan blankia den kurpanan pretu ta radia mas konfiansa, nan no ta pensa pa of prepara intelektualmente pa diseña struktura nobo pa hende pretu por emansipa ekonomikamente. E regimen ideologiko di e ekonomia domina pa supremasia blanku-krioyo ta ordena hende pa “ta kontentu ku e minoria di elite blanku-krioyo, makamba paso sin nan nos lo drumi stoma bashi den kas di pali maishi.”

Sesunan blanku den kabesnan pretu kombina ku podernan blanku ekonomiko-finansiero muchu grandi ku a sekuestra posishonnan strategiko den sosiedat ta kousa ku e progreso dje YDK pretu ta keda stanka. E komunidat di elite blanku den su mayoria for di 1863 nunka a demostra komprenshon pe realidat ku outodeterminashon ekonomiko-finansiero ta figa bo rumbo sosial, kultural, edukashonal i politiko i imposibilitando pa podernan pretu den un pais pretu inventa su mes guion pa krea su mes nashon sin intervenshon kolonial di un trupa chiki afortuna ta un bofta di rasismo blanku den kara di Korsou.

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