Kai Zengene: Un Espasio di Libertat Pretu

Wiels portada buki

Kai Zengene ta pata pata di hende, e kaos di komberti un nashon aflihi pa podernan opresivo ta resona den kurasonnan dje publiko presente ku ta kana ront mane un Ban Topa den e magasina di kambio radikal. Un kaos organisa ku ta buta emfasis riba kuestiona, kritika i kambia e strukturanan eksistente ku ta tene pueblo komo presunan sosial na Korsou. Na entrada dje porta un dama i un kabayero ta saluda tur hende ku ta drenta ku un orashon tradishonal Afro-Kurasoleno yena ku kalor i amabilidat, un ritual ku ta pega i ta fortalese e relashon entre e bishitante dje sentro di empoderamentu pretu. Esaki ta e strategianan di un mundu nobo, pasonan pa progreso spiritual kamufla den taktikanan di kompashon.

Aja ta drei wak ront, midi e situashon di ariba te abou i ku kuidou ta komenta kon e ta sinti su mes den e komunidat kaminda espasionan nobo ta keda krea pa libera hende pretu for di un sistema di dominashon blanku ku ta manifesta su mes den ekonomia, finansas, salubridat, media, ensenansa, politika di gobiernu i arte: “Si nos tabata stima nos prohimo di berdat nunka lo mester ta tin leinan, gobiernunan, institutonan di poder ku ta rigi nos bida na tur momentu, ta pa falta di nos desbalanse spiritual ku nos ta keda goberna pa hende ku tambe ta choria den un laman di fayonan spiritual.”

Papia sanktuario i hende lo grita Zengene ku ta sinonimo na un teritorio ku ta ofrese outo-determinashon, liberashon pretu alina ku e eksperiensia di Helmin Wiels. Su asesinato politiko na 2013 a lanta hopi hende for di un sono letargiko. “Ta 5 di mei mi wowo a kuminsa spierta i ma mira e retnan di poder ku pa dekadanan a blendu un pueblo ku prenchi i prenda chiki mientras nan tabata chika saku di komunidat limpi limpi.”
E penshonado na palabra ta lamenta e morto di e lider di movementu politiko Pueblo Soberano i den mesun rosea e ta bisa ku bos duru ku algu similar a pasa na Guyana 10 di mart kaminda un aktivista, un shofur di bus, eks militar, deportista tabata protesta kontra korupshon i praktikanan ante klase trahado i rasa pretu den gobiernu a keda asesina. “E pueblo di Guyana a reakshona meskos ku aki na Korsou, un shok chiki pero bida a sigi normal manera nada no a pasa, niun protesta grandi, niun lamento masal di un bida pretu perdi manera esun di Courtney Crum-Ewing.”

Kisas esei ta e destino ku bida pretu den Karibe tin ku pasa aden. Ta yega un temporada ku bidanan blanku, e poder di elite blanku lo keda mata, nan sanger tambe lo kuri den kayanan di Korsou i Karibe. Konfeshonnan ku ta sali na kla durante e klasenan di edukashon politiko di djaluna anochi na Kai Zengene ta konfirma e sospecho ku ta keda opina. Un hoben di Feffik ta komenta kon ela kapta e similaridat entre tumbando e statua di Peter Stuyvesant i studiantenan na e universidat di Cape Town ku ta eksigi transformashon edukashonal, remplasa ensenansa sur-afrikano blanku pa un fundeshi di historial pretu tur hinka den e malchi di kita e statua di opresor kolonial Rhodes ku a abuza di e pueblo originario di Sur Afrika. “Nan a subi Wiels su lomba dia ela grita ku Stuyvesant tin ku donder op, a tilde di politiko di simbolismo pero nan no ta tin e komprenshon vishonario pretu ku kada proseso di kambio struktural ta inisia ku un ritual un simbolo pa habri e kaminda pa kambio struktural, Stuyvesant tabata para pa e adorashon di e supremasia blanku ulandes ku a kria rais den sesunan di hende pretu na Korsou. Lagando e statua disparse tabata un akto seremonial pa desmantela e sistema di kolonialidat den mente di hende, nos ta na kaminda pa drenta den un era nobo pero tin ku traha duru riba dje si, dedika, displina nos mes pa sigura un futuro kaminda bida pretu ta keda balora.”

Varios kursonan interesante ku klasnan yena tur siman ta riba historia di Karibe i Sur Amerika i Merka den e kontesto di pueblonan Afro-desendiente, leinan laboral i praktika di lei en general. Un dje representante di Zengene ta agregra ku e kurso nobo di poder di finansas ta keda risibi ku hopi interes speshalmente pa e echo ku mas i mas hende ke domina e konosementu di e sistema finansiero kapitalista ku ta manipula mente di hende di kere ku politika den Forti ta manda den e pais aki enbes di wak e strukturanan di poder finansiero-ekonomiko. E kurso kotisa ta eduka kon henter e sistema di bankonan ta funkshona, kon plaka ta keda krea for di nada i kon sin konsulta di pueblo ta krea manego bankario ku no ta na sirbishi di pueblo. Un kursista ta informa ku “nos ta bai krea nos mes institutonan finansiero, e era di keda sklabisa pa bankonan a pasa, na imperio ta kai un bes aki, si morto di Wiels mester a indusi esaki asi sea pero alomenos nos ta bai boga pa outo-determinashon finansiero.”

Wiels i religion ta un kuadro di relashon di amor i odio. Semper ela kuestiona liderasgo di iglesia katoliko, kulpando nan di bandona e Rerum Novarum ku ta un dokumento di siglo 20 ku ta insisti pa perkura humanidat pa e hende di klase abou. Ekplotashon di labor, anti-pretu rasismo, abuzu finansiero-ekonomiko, degenerashon den media tur ta un resultado di desekilibrio spiritual ku no a kai for di shelu den un anochi.
Ora lidernan religioso ta komersialisa nan fe bo krea katibunan kristian i versikulonan di beibel no ta salba hende si no tin akshon divino su tras. Hesus a revolushona e wega di libera hende, esaki mester keda refleha den e karakter di kada pastor, si nan no sa kon ta hasie nan por tuma un ehempel di Wiels ku a purba di resusita balornan di e Nazareno pretu.

Kai Zengene ta habri tur dia di siman for di mainta 6.30 te ku anochi 11 or. Na mei e lo habri su fasilidat di media pa transmiti na televishon e diferente kursonan, debatenan, foronan, dokumentario i tur otro sorto di informashon transformativo.
– Djadumingu – Grupo di estudio abolishon di prison i detenshon hubenil
– Djaluna – kurso soberania di kuminda i salud
– Djamars – aktivismo i arte tayer
– Djarason – independensia finansiero ekonomiko
– Djaweps – historia di Karibe, Latino Amerika i Merka
– Djabierne – tradishonnan afro-spiritual
– Djasabra – kurso di media radikal sosial

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