Amado: Guerero Spiritual, Malchi Mental pa Humanisa Nos Eksistensia

Amado Romer_Kristu_di_Korsou

Un sosiedat programa pa ninga di duna honor na un guerero spiritual kristian ta un sosiedat dekai, degenera pa e raisnan strangulado di supremasia blanku ulandes. Ta e kolonialismo mental ta opera den kabes di hende pa no transmiti un diskurso, publiko un entrevista, un video di e uniko disipulo katoliko ku a sirbi un pueblo di klase trahado ku e konsenshi di Kristu radikal. Di 2010 pa 2015 masha poko bes, si no kasi nada a keda dedika na Amado Römer, ni di parti su mes gremio di lidernan religioso ni di sindikalismo. Un desgrasia bergonsoso ku ta revela un goya di berdat pa identifika ken ta esnan ku ta ku nos di berdat.

Sitanan for di Amado Römer su buki ‘Kòrsou den siglo XX’:

– Su sentido di libertat ta keda manifestá solamente den kada hende, ku su kas den su kurá. Spiritual, sosial i ekonómikamente e ta mes dependiente ku ántes. Su ideal ta keda manifestá den su manera di dirigí su mes na otro deskonosí: “shon”. Tur lo ke ta “shon”. [un dje karakteristikanan despues di 1863 abolishon di sklabitut NL]

– Den un situashon asina ta kantika i ronkamentu di kueru den skondí di kunuku ta tene yu di Kòrsou kontentu òf nan ta kohe nan tumba te lat anochi. Ku poko nan ta satisfecho i nan ta parse kontentu tur ora, maske disenteria i pobresa ta kome nan paden.

– Apénas nos ta topa banda di Wacao hende di pueblo koló skur pero ku fakshonnan netamente indiano. Di unda eseinan ta? Meskla kisas di katibunan ku algun indjan ku a keda tóg despues ku a saka tur sobrá manda kosta di Venezuela i otro partí di Karibe?

– Mester nota ku tera no ta produsí, tampoko pa e “shonnan”. Tóg nan ta mantené apariensia ku nan kas grandi i tereno grandi, nan kunuku seku i nan pasishon di “shon” ku kabai i kitoki. Pero nan mes ta pasa nesesidat.

– Na “Punda”, esta den stat, tin poko di e grupo(kolonisado) akí ta biba tambe. Den nan bo ta haña algun komersiante i empleado di gobierno. Nan ta sigui e profeshon di nan antepasado i ta yuda goberná pueblo den Koloniale Raad.

– Nan relashon ku pueblo simpel, desendiente di katibu, ta di un distanshamentu hopi grandi. Maske nan tambe tin desendiente ku e pueblo, hopi biá yu di nan kriá di kas, nan no ta duna e yunan akí nómber di famia ma ta kambia e nómber òf ta les’é di patras bai dilanti manera: Torbed na lugá di Debrot, Sille òf Silie na lugá di Ellis, Wolfschoon i Borgschot na lugá di Schonewolf òf Schotborgh, algun bia ta kambia algu den e nómber p.e. EIsevijf na lugá di EIsevier ets. E distanshamentu akí ta keda i ta bai resultá hasta den añanan mas lat den un avershon ku ta yega na eksploshon.

– Enseñansa ta otro kos ku ta bin yuda pa eliminá poko poko algu di e diskriminashon pa motibu di koló. Ta keda remarkabel ku yu di pueblo simpel (katóliko) ta bai skol katóliko i muchanan desendiente di e kolonisador hulandes (protestant) i hudiu ta bai skol di gobièrnu. Tene kuenta ku no ta ekskIusivamente e gruponan akí ta bai skol katóliko òf skol di gobièrnu, pero ta e tendensha nos ta anotá akí. Tin tambe e famoso Emmaschool pa hende di pueblo ku ta skol di gobièrnu, ku basta hopi mucha pero no di kompará ku e skolnan di mishon. Tur skol sinembargo tin e mes programa i mes eksigensha pa eksamen final.

– E yu di pueblo ku tin un tiki chèns i ta gana un poko mas ta manda su yu skol katóliko di “plaka” i e instrukshon ta algu mas avansá ku skol “di pomada”. Lástima ku mester bisa ku skolnan di kunuku si ta keda poko atras i ta skol di pomada so tin i e chèns den bida pa e hendenan akí ta hopi redusí generalmente. Nos kier mustra aki riba ekspreshon di un shofùr di bus, tesorero di su Credit Union ku a bisa: “ami ta skol di kunuku mi a bai i ni katisashi mi no por a siña drechi pasobra mester bai pikí palu tur dia pa kushiná, awor atami tesorero di un Credit Union”. Esaki ta demostrá e loke nos kier indiká, problema pa mobilidat sosial den pueblo pa .falta di skol adekuá. Asina e distansha den pueblo tambe ta keda asentuá

– E kasitanan ku nan ta lanta i ku algun di nan nos por mira te awe, ta kas di tabla, kubrí ku bleki di kerosin, dak di zink. Ta hende ku ta traha mas ku ocho ora pa dia den petroli pretu i ta yega kas bon kansá i tur shushi. Den nan kasita kayente manera fòrnu no ta kos di wanta i asina nan ta buska nan dibertishon pafo di kas. Ni kargadó di karbón na Motètè no tabata pasa manera e trahador di Isla. E mentalidat ta kambia. No ta simplemente e hòmber rudo, pero awor e bida mes ta bira diferente, sin ilushon, ku un par di sènwèl, pero sin nada elevá den dje kasi. E no ta su mes mas, ma parti di un mashin òf un sistema.

– Asina por tin dos ruman, un ku a keda biba den kunuku, ku su kas, su dos kabritu i su pida tera wardando awaseru kai pa e por planta su mainshi i su bonchi ku pinda. Sin lus ni awa di pipa manera su ruman na Punda, pero e ta biba manera hende, a pesar di tur su fayonan e konosé rèspèt i e sa ku tin un Dios. E otro ruman, a pèrdè su mes, bibá na Punda den un kas ku apénas por karga e nòmber ei, sin mayor speransa e ta kasi mas un kos ku un hende. E ta bira hasta rebelde mirando duresa di bida. Esaki ta e “proletario” ku nos kier men i e ta un figura nobo den nos pueblo.

2 thoughts on “Amado: Guerero Spiritual, Malchi Mental pa Humanisa Nos Eksistensia

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s